Från soffpotatis till skidåkare

Från soffpotatis till skidåkare

Det plingar på entrédörren till Winternet, utanför står Kari Palo-Oja, en 55-årig man som utstrålar energi. Kari besöker Winternet för att göra ett tröskel- och maximalt syreupptagningstest på rullskidor. För första gången ska Winternet få äran att testa en sitski-åkare. En sitski är en sits som är monterad på ett par rullskidor på sommaren och på ett par längdskidor på vintern. Åkaren sitter ned och stakar sig fram med stavar. Kari är nervös och laddad inför sitt test, hans tränare Johan Ahlström kommer snart för att filma och coacha under testet. Testerna utförs med gott resultat och efter lite andhämtning slår vi oss ned en stund för att höra Karis historia om hur han gick från att vara en soffpotatis till att bli en seriös skidåkare.

Kari är neurosedynskadad och har alltid varit intresserad av idrott. I sin ungdom har han spelat basket och därefter levt ett inaktivt liv som bland annat inkluderat många års rökning. Intresset för sitski väcktes i samband med vinter-OS i Paralympics 2014 i Sotji. Kari satt hemma i soffan och tittade på alla fina prestationer och tanken ”kan de så kan jag” väcktes. En sitski beställdes från Norge och Kari kommer ihåg sitt första träningspass. Det var vintern 2014 och han begav sig ut i skidspåret. När han satt sig i sin sitski upptäckte Kari att orken inte fanns att staka över den första lilla puckeln i skidspåret. Kari valde att kliva ur och skjuta sin sitski över puckeln och därefter kunde han staka i 50m innan nästa puckel kom. Så här höll han på hela passet. Kommande pass gick det bättre och Kari klarade av att staka 100m innan han var tvungen att vila. Han kände sig helt orkeslös och kroppen var inte med på noterna. Efter ytterligare några träningspass tog Kari kontakt med sin läkare och fick byta ut sin blodtrycksmedicin mot en annan. Skillnaden i ork var magisk och kroppen svarade på träningen. Efter 1.5 år av träning var det dags att ta bort blodtrycksmedicinen helt och hållet. Vintern 2016 fick Kari en specialbyggd sitski i kolfiber som endast väger 2 kg. Denna sitski byggdes av Johan Öberg och Niklas Roslin på Elpex samt Peter Nilsson på Midnight Composite. Första skidtävlingen var 7 km och ägde rum i Åsarna 2016.

I februari 2017 träffade Kari sin nuvarande tränare Johan på ett parasportläger i Älvsbyn. De kom överens om att Johan skulle ta på sig ansvaret som Karis tränare. Kari säger att det är svårt att harva på själv, då når du en viss punkt och inte längre. Det blir lätt att du tränar lite extra vilket i längden sliter mer än det ger. Johan insåg snabbt att Kari behövde variation och struktur sett till återhämtning samt intensitet på träningspassen. I sommar har fokus varit grundträning bestående av lugn distansåkning längs vägarna i 2-3 timmar, totalt har det blivit 130 mil rullskidor. Utöver distanspass har varje vecka innehållit intervaller och styrketräning. För variationens skull har Kari även fått köra trappmaskin och stakmaskin på gymmet. Kari tycker att de värsta och mest ångestfyllda passen är när Johan lägger långa intervaller i tävlingsfart på 5-7 min som ska upprepas fem gånger. De bästa passen är korta intervaller då Kari får köra så fort han kan i 1 min och upprepa 10-15 gånger. I april 2017 åkte Kari Dundret Runt 32 km. Ett roligt lopp där Kari fick ett kvitto på att hans armstyrka är bra medan hans kondition är den begränsande faktorn.

Målsättningen med Karis träning är att få bättre kondition vilket fick honom att kontakta Winternet. Tillsammans kom vi fram till att Kari skulle utföra ett tröskel- och maximaltsyreupptagningstest. Utifrån testresultaten och Karis träningsbakgrund har Winternet gett Kari råd och rekommendationer om hur han ska träna samt inom vilka pulszoner för att få god effekt av sin träning.  I vinter är planen att åka ett antal tävlingar bland annat Tour de Älvsbyn som är en parasporttävling, Lillörjan 10 km samt ICA-loppet 6 eller 17 km. För att nå dessa mål tränar Kari i dagsläget 6-8 pass per vecka.

Vad är det bästa med att träna? Kari skiner upp och säger ”att man mår bra och slipper mediciner”. Kari blir väldigt rastlös av att vila och där har Johan en viktig funktion i att bromsa och planera in återhämtningen. Johan säger att Karis rastlöshet är en bra värdemätare för när det är dags att börja träna igen efter sjukdom eller tunga träningsperioder.

Kari bor utanför Sundsvall och tävlar i dagsläget för Älvsby Parasport som har ett samarbete med Alnö Skidklubb från Sundsvall. Karis förhoppning är att allt fler ska få upp ögonen för parasport samt att det aldrig är för sent att börja träna!

Detta är en livshistoria om en soffpotatis som blev skidåkare tack vare tanken ”kan de så kan jag”.

Nyheter

2017-09-13

Från soffpotatis till skidåkare

Det plingar på entrédörren till Winternet, utanför står Kari Palo-Oja, en 55-årig man som utstrålar energi. Kari besöker Winternet för att göra ett tröskel- och maximalt syreupptagningstest på rullskidor. För första gången ska Winternet få äran att testa en sitski-åkare. En sitski är en sits som är monterad på ett par rullskidor på sommaren och på ett par längdskidor på vintern. Åkaren sitter ned och stakar sig fram med stavar. Kari är nervös och laddad inför sitt test, hans tränare Johan Ahlström kommer snart för att filma och coacha under testet. Testerna utförs med gott resultat och efter lite andhämtning slår vi oss ned en stund för att höra Karis historia om hur han gick från att vara en soffpotatis till att bli en seriös skidåkare.

2017-04-26

Mattias - Vägen till ett hälsosammare liv

Mattias, 29, har deltagit i WINBALANCE och hittat balansen mellan kost och träning. -Alla mina kläder är för stora då jag gått ner så mycket i vikt och jag känner mig piggare både fysiskt och mentalt. Jag mådde bra innan men nu mår jag bättre, säger Mattias.

2016-10-03

Fokus på kropp och knopp

Balans är A och O för att uppnå en god hälsa. För att uppnå balans behöver vi tillgodose kroppens och knoppens behov av fysisk och mental aktivitet, näringsrik kost samt fysisk och mental återhämtning. Genom att lyssna på detta klipp ägnar du 6 minuter åt att rikta fokus på din kropp med dina sinnen och tankar.

2016-08-02

Ugnsbakad leverpastej

Leverpastej är ett vanligt smörgåspålägg. Det är även ett livsmedel som brukar hamna på julbordet. Visst finns det näring i leverpastej på affären men på köpet kommer även socker och konserveringsmedel. Veckans recept bjuder på ugnsbakad leverpastej utan socker, mjölk, gluten eller konserveringsmedel.

2016-07-29

Grönsakssoppa

Grönsaker det är grejer det! Denna soppa kan ätas varm eller kall. Toppa med goda tillbehör och låt fantasin flöda. Passar perfekt före eller efter träning tillsammans med ett kokt ägg.

2016-07-22

Grönt är skönt!

Sommartider innebär att det grönskar ute och även att många grönsaker, bär och frukt är i säsong. Dessutom brukar värme och sol ute vara förknippat med att så få minuter som möjligt vill tillbringas vid spisen/ugnen för matlagning. Veckans recept är enkelt att tillaga, innehåller mycket vitaminer, mineraler och fibrer. Rätten är i grunden vegetarisk vilket främjar såväl hälsa som miljö. Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter max 500 g kött och charkuterier per vecka.

2016-05-11

Ditt val, dina möjligheter!

Sommaren är i sitt esse... Lediga och soliga dagar som tillbringas ute, vid en pool eller sjö. Måltiderna blir allt annat än regelbundna och frestelserna är många med svalkande glass och läsk, kaffe eller saft med dopp, på kvällen grillning med öl/vin och kaloristinna middagar och snacks. Kanske gör sig samvetet påmint ibland angående vikt och hälsa? Passa på att boka din plats i KICKSTARTA DIN VIKTNEDGÅNG! som startar i höst.