Vägen till en livsstilsförändring
Bild saknas - Mattias - Vägen till ett hälsosammare liv

Vägen till en livsstilsförändring

Mattias, 29, har deltagit i WINBALANCE och hittat balansen mellan kost och träning. -Alla mina kläder är för stora då jag gått ner så mycket i vikt och jag känner mig piggare både fysiskt och mentalt. Jag mådde bra innan men nu mår jag bättre, säger Mattias.

WINBALANCE utgör en del av projektet ”Helt friskt” i Bodens kommun, men erbjuds också privatpersoner och företag. Samtliga kommunmedarbetare erbjuds att delta kostnadsfritt. Syftet med WINBALANCE är att öka deltagarnas mentala och fysiska hälsa genom kost, träning, utbildning, personlig coaching och beteendeförändring. Varje deltagare sätter upp personliga mål för den egna hälsan. Vid uppstart och avslut genomför alla deltagare hälso- och fystester för att kunna utvärdera bland annat balans, kondition, styrka och upplevd hälsa.

Mattias Johansson, 29 år, bor i Boden med sambo och ett barn. Han beskriver sig själv som social, pratglad, tävlingsinriktad och allmänt glad. Han påbörjade sin resa i WINBALANCE i augusti 2016.

-Jag sökte till denna grupp då jag verkligen kände att det var dags att komma igång med träning och lära mig att äta rätt. Jag hade mer eller mindre slutat tränat och åt mycket sötsaker, även mitt i veckan, och gick stadigt upp mer i vikt. Jag blev blind på hur stor jag faktiskt hade blivit.  Denna grupp ansåg jag vara perfekt för mig för att komma igång igen och få en spark i baken, berättar Mattias.

När han var yngre tränade Mattias nästan dagligen. Men successivt hamnade han i en ond spiral där han kunde träna jätteintensivt i ett par veckor för att sedan ha ett uppehåll på ett par månader. Och tillslut uteblev träningen helt, men de dåliga matvanorna fortsatte. Förr fick han också dåligt samvete om han missade en träning.  

-Jag kände att WINBALANCE skulle hjälpa mig att hitta en balans mellan träning och mat. Jag ville också få glädjen tillbaka och även känslan att ifall träning uteblev skulle jag inte få dåligt samvete, säger Mattias.

Alla deltagare får vid uppstarten av WINBALANCE skriva ner sin målsättning med deltagandet.

-Mitt huvudsakliga mål var att gå ner 10-12 kg i vikt. Jag ville också få sunda matvanor där man kan unna sig att äta lite godis, men bara en gång i veckan istället för flera. Jag ville också hitta träning som passar mig, berättar han.  

När han får frågan om han, nu efter projektets åtta månader, har uppnått sitt mål svarar han;

-JA! När vi hade invägning hade jag gått ner 13,3 kg! Jag hade ökat alla mina resultat på fystesterna och minskat midjemåttet drastiskt. Jag har hittat balans med träningen. Jag tränar nu 3-4 ggr i veckan, varav 2 spinningpass och 2 styrkepass. Förut när jag bara styrketränade var målet att bli stark och stor men jag har helt släppt detta utan nu tränar jag hela kroppen för att må bra, berättar han.

Att han tappat mycket i vikt bekräftas av bilden här intill. Till vänster ser vi Mattias i augusti 2016, precis vid uppstarten av WINBALANCE. Bilden till höger, av den nya Mattias, är tagen i mars 2017, då WINBALANCE avslutades.

Han berättar vidare att WINBALANCE också har hjälpt honom att få insikt i kosten. Deltagarna får dels göra en kostregistrering vid uppstart, sedan får de regelbundet fylla i en kostdagbok som deras personliga coach analyserar och ger feedback utifrån.

-Det har hjälpt mig att få insikt. Hur mycket socker och onyttigt jag egentligen tryckte i mig. Då jag tränat hela mitt liv var det inte övningar i styrketräningen jag behövde hjälp med. Men jag fick insikt i hur jag ska äta och variera kosten och framförallt mängden. Det räcker med en portion oavsett hur gott det är. Jag äter mer nyttig mat och dricker vatten till alla måltider, berättar Mattias.

Innan han påbörjade WINBALANCE åt Mattias som sagt mycket tillsatt socker och onyttigheter. Som den tävlingsmänniska han är antog han vid uppstarten utmaningen om 1 månads ”sockerstopp”. Under den månaden slutade han helt med kakor, godis och läsk. Det gav honom en riktig kickstart och han tappade 6 kg bara under den första månaden. Förutom de tappade kilona gav ”sockerstoppet” också ett minskat sötsug som fortfarande håller i sig.

-I början kände jag att det skulle bli tufft att sluta äta allt gott men när jag väl klarat trösken med en månad utan allt gottigott så var det ingen uppoffring. Så jag känner inte att jag har behövt offra någonting för att nå mina mål. Största svårigheten var väl att säga nej tack när man hälsade på folk som bjöd på fika, man kanske uppfattas dryg, säger han med ett skratt.  

Nu är tiden i WINBALANCE över och han ska fortsätta med sin nya livsstil på egen hand.

Han tycker att han har fått med sin kunskap från WINBALANCE som han kan ha hjälp av när han nu ska fortsätta med sin nya livsstil på egen hand.

-KOSTEN! Och balansen mellan nyttig träning och när träning blir ohälsosam. Man ska som sagt inte få dåligt samvete över utebliven träning för man måste få leva ibland. Balansen mellan kost och träning har gett mig insikter för att hålla min vikt! Jag rekommenderar alla att gå denna grupp. Jag var 29 år och hade tränat regelbundet fram tills för några år sedan och aldrig behövt tänka på kost. Men slutar man röra sig och äter fel och mer, går man upp i vikt. Även fast jag kan träning behövde jag detta för att komma igång igen. Med hjälp av att man registrerar kost och träning och får feedback hela tiden så har jag fått glädje i träningen igen och vet att jag kommer att kunna klara av att hålla vikt, kost och träning i en nyttig balans! 

Vi på WINTERNET önskar Mattias all lycka till framöver med sin nya livsstil!

 

Är du intresserad av att få hjälp med en livsstilsförändring? Kontakta:

Bild saknas - Anna Nordin.jpg

Anna Nordin

Leg. Fysioterapeut/Sjukgymnast

Ansvarig Provtagning och Balanslabb

Telefon:

0921-759 48

Kontakta Anna Nordin
Bild saknas - Marie Eriksson.jpg

Marie Eriksson

Idrottsvetare med inriktning idrottsmedicin och coaching

Ansvarig Arbetsfysiologilabb

Telefon:

0921-759 40

Kontakta Marie Eriksson

Nyheter

2017-09-13

Bli vår nya kollega

Vill du bli en i vårat gäng på Winternet? Vi söker dig som har ett gediget intresse för hälsa och fysisk aktivitet på alla nivåer. Vi ser gärna att du har någon akademisk utbildning, tex sjukgymnast, sjuksköterska, idrottsvetenskapliga utbildningar eller andra utbildningar inom området. Kika gärna runt här på vår hemsida för att se vår bredd! Är du den vi söker?

2017-09-13

Från soffpotatis till skidåkare

Det plingar på entrédörren till Winternet, utanför står Kari Palo-Oja, en 55-årig man som utstrålar energi. Kari besöker Winternet för att göra ett tröskel- och maximalt syreupptagningstest på rullskidor. För första gången ska Winternet få äran att testa en sitski-åkare. En sitski är en sits som är monterad på ett par rullskidor på sommaren och på ett par längdskidor på vintern. Åkaren sitter ned och stakar sig fram med stavar. Kari är nervös och laddad inför sitt test, hans tränare Johan Ahlström kommer snart för att filma och coacha under testet. Testerna utförs med gott resultat och efter lite andhämtning slår vi oss ned en stund för att höra Karis historia om hur han gick från att vara en soffpotatis till att bli en seriös skidåkare.

2017-04-26

Mattias - Vägen till ett hälsosammare liv

Mattias, 29, har deltagit i WINBALANCE och hittat balansen mellan kost och träning. -Alla mina kläder är för stora då jag gått ner så mycket i vikt och jag känner mig piggare både fysiskt och mentalt. Jag mådde bra innan men nu mår jag bättre, säger Mattias.

2016-10-03

Fokus på kropp och knopp

Balans är A och O för att uppnå en god hälsa. För att uppnå balans behöver vi tillgodose kroppens och knoppens behov av fysisk och mental aktivitet, näringsrik kost samt fysisk och mental återhämtning. Genom att lyssna på detta klipp ägnar du 6 minuter åt att rikta fokus på din kropp med dina sinnen och tankar.

2016-08-02

Ugnsbakad leverpastej

Leverpastej är ett vanligt smörgåspålägg. Det är även ett livsmedel som brukar hamna på julbordet. Visst finns det näring i leverpastej på affären men på köpet kommer även socker och konserveringsmedel. Veckans recept bjuder på ugnsbakad leverpastej utan socker, mjölk, gluten eller konserveringsmedel.

2016-07-29

Grönsakssoppa

Grönsaker det är grejer det! Denna soppa kan ätas varm eller kall. Toppa med goda tillbehör och låt fantasin flöda. Passar perfekt före eller efter träning tillsammans med ett kokt ägg.

2016-07-22

Grönt är skönt!

Sommartider innebär att det grönskar ute och även att många grönsaker, bär och frukt är i säsong. Dessutom brukar värme och sol ute vara förknippat med att så få minuter som möjligt vill tillbringas vid spisen/ugnen för matlagning. Veckans recept är enkelt att tillaga, innehåller mycket vitaminer, mineraler och fibrer. Rätten är i grunden vegetarisk vilket främjar såväl hälsa som miljö. Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter max 500 g kött och charkuterier per vecka.