Prestation
Bild saknas - Prestation

Prestation

För att öka din prestationsförmåga och kunna nyttja din fulla kapacitet är rätt träning A och O. Vi är alla unika och därför behöver ditt träningsupplägg anpassas efter just dina förutsättningar och mål. Genom att utföra individanpassade tester får du de verktyg du behöver för att optimera din träning och därmed få mer tid över till återhämtning.

 

Tester för prestation

Innan samtliga tester får du fylla i ett frågeformulär om din hälsa, kontroll av blodtryck, kroppsvikt och kroppslängd.

Konditionstester

Maxpulstest                   

I syfte att planera din träning och beräkna dina ”pulszoner” är mätning av maxpuls relevant. Testet utförs så grenspecifikt som möjligt (löpning, rullskidor, cykel). Innan test värmer du upp 15-20 min. Därefter ökar belastningen successivt (hastighet, lutning, watt) tills maxpuls uppnåtts. Absolut maxpuls uppnås vanligtvis vid löpning eller skidåkning. Obs! Detta är ett maxtest vilket innebär att du kommer bli totalt utmattad. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 60 min.   

Laktattröskel utan mätning av syreupptag              

Syftet med testet är att lägga upp din träning inom den testade idrotten baserat på din laktatkurva och puls. Testet ger en överblick över vilka intensitetszoner du bör prioritera i din träning. Testet genomförs grenspecifikt (så nära den idrott du håller på med som möjligt). Under detta test belastas du i 4-minutersintervaller. Belastningen anpassas efter hur vältränad du är och höjs ett steg för varje intervall, testet genomförs med 3-6 intervaller. Mellan varje intervall vilar du en minut, samtidigt sticker vi dig i fingret och tar ett blodprov (laktat). Innan testet kontrollerar vi ditt blodlaktat i vila. Total tid med förberedelse och test är cirka 60 min.  

Laktattröskel med samtidig mätning av syreupptag                                           

Detta test går till på samma sätt som ovanstående laktattröskeltest. Vid mätning av syreupptag har du en mask över näsa och mun för uppsamling samt analys av din utandningsluft. Detta möjliggör att vi kan se ditt substratutnyttjande (kolhydrater, protein, fett) vid olika belastningar/pulszoner. Vi kan även vid ett senare test se om du förbrukar lika mycket syre vid en given belastning (rörelseekonomi). Vi får också fram en del andra värden som kan styrka om du nått din laktattröskel. Vi rekommenderar att komplettera detta test med ett maximalt syreupptagningstest (VO2max) för att vi ska se hur stor procent av din maximala kapacitet du använder vid olika belastningar. Innan test mäter vi ditt blodlaktat och puls i vila samt blodvärde. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 60 min.

Maximalt syreupptag (VO2max)                                                       

Maximalt syreupptagningstest innebär att du får ett uppmätt värde på din kondition (maximalt syreupptag, VO2max). Testet sker grenspecifikt (så nära den idrott du håller på med som möjligt) och är ett maxtest, vilket innebär att du kommer bli totalt utmattad. Under testet har du en mask över näsa och mun för uppsamling samt analys av din utandningsluft. Efter uppvärmning 15-20 min ökas belastningen (hastighet, lutning, watt) successivt tills du har nått ditt maximala värde. Detta test lämpar sig för dig som är van att pressa dig och kan ta ut dig maximalt. Innan test mäter vi ditt blodlaktat i vila och blodvärde. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 60 min.

Laktattröskel utan/med samtidig mätning av syreupptag + VO2max     

En kombination av laktattröskeltest och VO2max. Se ovan för mer info om testerna. Testerna genomförs vid ett och samma tillfälle, först laktattröskel och sedan VO2max. Innan test mäter vi ditt blodlaktat i vila, blodvärde samt vilopuls. Beräknad tid för tester inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 90 min. Om önskemål finns och personal samt apparatur är tillgänglig kan testerna utföras på separata dagar. 

Testpaket - Vasaloppspaket, Löppaket, Vätternrundapaket, Triathlonpaket

Detta är ett personligt paket som pågår 6 månader med tester, träningsupplägg och personlig coach för dig som vill förbättra din prestation inom en specifik idrott och/eller siktar på att genomföra en specifik tävling t.ex. Vasaloppet, Tjejmilen, Stockholm Marathon, BAMM, Vätternrundan, Kalmar Ironman m.m. I paketet ingår två testomgångar med laktattröskeltest med samtidig mätning av syreupptag samt VO2max. Utförandet av testerna anpassas efter ditt mål och dina förutsättningar. I paketet ingår även ett personligt träningsupplägg under 6 månader och fem träffar med personlig coach. Du kommer även att få tillgång till Winhealth där du kan registrera din träning på nätet och få feedback varje vecka av din coach.

Anaeroba tester  

Wingate (cykel) utan/med utvärdering av din återhämtningsförmåga

Detta test genomförs på cykel. Efter uppvärmning ska du cykla i 30 sek på väldigt tung belastning. Testet lämpar sig för idrottare som i sin aktivitet har korta, explosiva moment, t.ex. fotboll, hockey, utförsåkning, brottning etc. Testet mäter vilken effekt du kan producera under cykeltestet. För att göra detta test och få ut mesta möjliga skall du vara van att pressa dig maximalt. Detta test kan även kombineras med upprepade blodprover efter testet (stick i fingret) för att mäta hur mycket laktat det finns i blodet (återhämtning). Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 30 min utan mätning av laktat respektive 60 min med mätning av laktat efter test.

Rodd 500 m utan/med mätning av laktat

Testet utförs på roddergometer/maskin. Innan test utförs en uppvärmning på 5 min. Därefter ska du ro 500 m så fort som möjligt med högsta motstånd. För att undvika att du halkar av sitsen används en antiglidmatta. Undvik att vara iklädd halkiga byxor vid testtillfället. För att utföra detta test och få ut mesta möjliga skall du vara van att pressa dig maximalt. Detta test kan även kombineras med ett blodprov efter test (stick i fingret) för att mäta hur mycket laktat det finns i blodet. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 30 min utan mätning av laktat respektive 40 min med mätning av laktat efter test.        

Sprintlöpning (10, 20 och 30 m)

Testet utförs efter 10 min allmän uppvärmning med inslag av fartökningar. Testet utförs från stillastående till maximal hastighet på 30 m löpning. Tidsmätning sker efter 10, 20 och 30 m. Testet utförs tre gånger med 5 min vila mellan varje testomgång. Utifrån testresultatet kan vi räkna fram total tid, acceleration och maximal hastighet. Testet lämpar sig för idrottare som i sin aktivitet har korta, explosiva moment, t.ex. fotboll, hockey, utförsåkning, brottning etc.                                                                                  

Hopptest (Squat Jump, CMJ eller CMJ (a))

Testet utförs efter 10 min allmän uppvärmning med inslag av hopp. Hopptest kan utföras i tre olika varianter, gemensamt för alla varianter är att tre försök med att hoppa så högt som möjligt utförs, tid i luften mäts. Mellan varje försök är det 5 min vila. Testet lämpar sig för idrottare som i sin aktivitet har korta, explosiva moment, t.ex. fotboll, hockey, utförsåkning, brottning etc.                                                     

Styrketester

Specifik mätning av styrka i labb (en rörelse, bägge sidor)         

Detta test utförs i Biodex som är en isokinetisk maskin där rörelsehastigheten är densamma genom hela rörelsen medan motståndet varierar. Bland annat kan muskelgrupper som mage/rygg, fram-/baksida lår samt överarm/axel testas. Dessa styrketester lämpar sig för dig som har en skada eller ska/har genomgått en operation. Vid test kommer du att bli fastspänd i Biodex och därefter utföra ett antal repetitioner i den rörelse som vi vill mäta styrkan i. Resultaten visar bland annat om du har tillräcklig styrka för att återgå till idrott, ta nästa steg i rehabiliteringen eller om du är redo att genomgå operation. Resultaten visar även på skillnader mellan höger och vänster sida samt fram- och baksida. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 60 min.

Maximal/uthållig styrka (7 tester)                              

Maximal styrka (1 RM) kan antingen testas eller beräknas. Prestation i uthållig styrka är hur många repetitioner du klarar av att utföra på den testade övningen.De övningar som utförs är gripstyrka, chins, knäböj, dips, marklyft, brutalbänk och bänkpress.  Du bör ha god vana och teknik i övningarna som skall utföras. Testerna delas upp på två tillfällen med någon dags mellanrum. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 60 min per tillfälle.

Basstyrka (5 tester)

Samtliga tester utförs vid ett och samma tillfälle, alla tester är maximala, dvs. du ska utföra så många repetitioner som möjligt eller hålla ut så lång tid som möjligt. De tester som ingår är maximal gripstyrka i händerna, knäböj mot vägg, sittande hantelpress (axlar), curl-up (mage) och statisk ryggstyrka. Beräknad tid för test inklusive hälsoformulär, mätning av blodtryck, vikt och längd är 45 min.                             

Balanstest                  

Specifik mätning av balans i labb, 1 test  

En god balans är viktig för att kroppen ska kunna inta en funktionell position i förhållande till tyngdkraften. Dålig balans ökar risken för skador som stukningar, skrubbsår, frakturer och hjärnskakning. Vi utför balanstester i olika svårighetsgrad med hjälp av utrustning från Neurocom och Biodex. Vi hjälper dig att komma fram till vilket test som passar dig. Resultat från balanstest jämförs mot normvärden för din åldersgrupp.

Arbetsrelaterade tester

Innan samtliga tester får du fylla i ett frågeformulär om din hälsa, kontroll av blodtryck, kroppsvikt och kroppslängd.

Rullbandstest enligt AFS 2005:6 (brandman) inkl. intyg               

Detta är ett kravtest för olika utbildningar, till exempel brandman. Testet utförs på ett löpband med ett förutbestämt protokoll sett till arbetstid, lutning och hastighet på bandet.                 

Brandmannatester (6 tester) inkl. intyg                    

Samtliga tester utförs under en och samma dag, alla tester är maximala. De tester som ingår är maximal gripstyrka, bänkpress med 30 kg i en specifik takt, rodd 500 m, lyft till hakan med 15 kg, stående längdhopp och löpning 3000 m.                                                   

För prisuppgifter, frågor och tidsbokning:

Bild saknas - Brygga.JPG

Winternet

Telefon:

0921-759 40

Kontakta Winternet

Nyheter

2017-04-26

Mattias - Vägen till ett hälsosammare liv

Mattias, 29, har deltagit i WINBALANCE och hittat balansen mellan kost och träning. -Alla mina kläder är för stora då jag gått ner så mycket i vikt och jag känner mig piggare både fysiskt och mentalt. Jag mådde bra innan men nu mår jag bättre, säger Mattias.

2016-10-03

Fokus på kropp och knopp

Balans är A och O för att uppnå en god hälsa. För att uppnå balans behöver vi tillgodose kroppens och knoppens behov av fysisk och mental aktivitet, näringsrik kost samt fysisk och mental återhämtning. Genom att lyssna på detta klipp ägnar du 6 minuter åt att rikta fokus på din kropp med dina sinnen och tankar.

Se fler nyheter